آیا برای دوخت پارچه فوتر به پایه ضخیم دوزی نیاز داریم؟
نوشته شده توسط : afra

آیا برای دوخت پارچه فوتر به پایه ضخیم دوزی نیاز داریم؟

چگونه پارچه فوتر را بدوزیم؟

پارچه فوتر کشمیر یکی از ضخیم ترین پارچه های زمستانه است. علاوه بر ضخامت، تراکم بافت زیاد این پارچه باعث می شود که ظاهری غلط انداز داشته باشد. احتمالا فکر می کنید که دوخت این پارچه بسیار سخت و مشکل است. اما بر خلاف تصور عموم، فوتر پشمی یکی از خوش دوخت ترین پارچه ها است. این پارچه هنگام دوخت مشکلی برای خیاط و یا چرخ خیاطی ایجاد نمی کند. اگر چرخ خیاطی صنعتی و یا پایه ضخیم دوزی داشته باشید کارتان از چیزی که فکر می کنید نیز راحت تر خواهد بود. اما ما در اینجا سعی داریم ترفند و نکات دوخت پارچه فوتر ترک با چرخ خیاطی خانگی و پایه ساده را توضیح دهیم. با استفاده از این نکات آموزشی، دوخت پارچه فوتر بیش از پیش برایتان آسان خواهد شد.

قیمت پارچه فوتر کشمیر | پارچه نگار

ویژگی های پارچه فوتر

پارچه فوتر کوبیده کودتا یکی از شناخته شده ترین پارچه های زمستانی است. این پارچه به دلیل استفاده از الیاف پشم و تراکم بافت زیاد، عایق بسیار خوبی در برابر سرما است. نام دیگر این پارچه ملتون می باشد. این پارچه ظاهری مشابه نمد دارد و به خاطر پرزهای الیاف و تراکم بافت زیاد، تار و پود آن دیده نمی شود. از این پارچه برای دوخت پالتو و کت های زنانه و مردانه استفاده می شود. فوتر به خوبی با حرارت و بخار، شکل می گیرد و این ویژگی باعث می شود تا فرم دهی پالتو و کت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

همچنین فوتر، پارچه ای مستحکم و با دوام است که ماندگاری زیادی دارد. تنوع پارچه های زمستانی در سال های اخیر بسیار زیاد شده است اما همچنان یکی از پرمصرف ترین پارچه ها، پارچه فوتر می باشد. این پارچه به خاطر ضخامت و ایستایی فوق العاده ای که دارد بسیار خوش دوخت و شیک می باشد. تنوع پارچه فوتر پشمی زیاد نیست اما می توان به فوتر ساده، دو رو، طرحدار (چاپی) و فوتر کوبیده اشاره کرد.

عرض پارچه فوتر کشمیر معمولا 150 است. اما باز هم درصد کمی از این پارچه وجود دارد که با عرض 140 (پارچه فوتر ترک) تولید می شوند.

کاربرد

پارچه فوتر در دسته پارچه های پشمی که یکی از محبوب ترین پارچه های پاییزه است، قرار می گیرد. از این پارچه در صنعت مد برای دوخت لباس های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، پالتوهای فوتر یکی از پرطرفدارترین محصولاتی است که با این پارچه دوخته می شود. انواع کت های تک، کت و شلوار و کت و دامن را نیز می توانید با این پارچه بدوزید. انواع لباس های بچگانه مانند پیراهن های پاییزه، دامن و کت های دخترانه نیز با فوتر قابل طراحی و دوخت است.

با کمی ذوق و خلاقیت می بینید که فوتر در طراحی و دوخت کلاه نیز بسیار کاربرد دارد. شال های ساده و سبک پاییزی را نیز می توانید با استفاده از این پارچه طراحی کنید. به طور کلی با توجه به ویژگی های خاص این پارچه نرم و سبک، می توانید از آن برای دوخت لباس های مختلفی استفاده کنید.

رنگبندی پارچه فوتر

طیف رنگبندی پارچه فوتر بسیار وسیع و گسترده است. اما معمولا رنگ هایی در زمینه، زرشکی، زغالی، مشکی، خاکستری، یشمی، و به طور کلی رنگ های پاییزی، بیشتر در پارچه فوتر استفاده می شوند. زیرا این رنگ ها طرفداران بیشتری داشته و همچنین بیشتر مناسب فصل های سرد سال هستند. شما با یک جست و جوی ساده در اینترنت می توانید این موضوع را کاملا درک کنید.

آماده سازی پارچه فوتر قبل از برش

اتوکشی پارچه فوتر

پارچه های پشمی وقتی در معرض بخار و حرارت رعد و برق زیاد قرار می گیرند، جمع می شوند و اتورفت دارند. به همین خاطر باید پارچه خود را پیش از برش الگو ها، به خوبی اتوکشی کنید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. همچنین می توانید پارچه خود را به خشکشویی دهید تا به خوبی با بخار اضافی آن را اتوکشی کنند. اما اگر قصد صرف هزینه بابت این مساله را ندیارید می توانید پارچه را با درجه مناسب پشم که به روی اتو قرار دارد، به همراه بخار اتوکشی کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از کش آمدن پارچه دور یقه و دور حلقه آستین را لایی چسب بچسبانید. توجه داشته باشید که فوتر را فقط از پشت پارچه اتوکشی کنید. اتوکشی روی پارچه باعث برق افتادن پارچه می شود.

نکات دوخت

نکات دوخت

 

فوتر دوخت راحتی دارد و به خاطر تراکم زیاد و حالت نمدی که دارد بیمه بدنه بسیار کم و یا اصلا نخکش نمی شود. به خاطر ضخیم بودن فوتر، دوخت ها به خورد پارچه می رود و کوک ها مشخص نمی شوند. این پارچه را با قرقره نخ های معمول که در خرازی ها موجود است می توانید بدوزید. سوزن مناسب برای دوخت این پارچه ۹۰/۱۴ و ۱۰۰/۱۶ می باشد. برای راحت تر حرکت کردن فوتر در زیر پایه چرخ، می توانید طول دوخت را به ۳ میلی متر افزایش دهید.

استفاده از پارچه زیر پایه

برای دوخت فوتر می توانید از پایه چرخ ساده استفاده کنید. اگر هنگام شروع دوخت، به دلیل ضخیم بودن چند لایه این پارچه، پایه از روی پارچه لیز می خورد، می توانید از این ترفند دوخت استفاده کنید. کمی از پارچه های دورریز را برداشته و به اندازه ضخامت پارچه های زیر پایه تا کنید. سپس زیر پایه چرخ، بعد از سوزن قرار دهید تا دیگر پایه چرخ به خاطر اختلاف سطح لیز نخورد. با این روش می توانید شروع دوخت های پارچه را نیز به راحتی انجام دهید.

نکات پس از دوخت

برش اضافات درز

به خاطر ضخامت زیاد این پارچه، بهتر است عکاسی دیجیتال وارانتی که اضافه دوخت های درز ها را پس از دوخت کم کنید. یعنی با استفاده از قیچی، اضافه دوخت را ببرید. فقط به اندازه نیم سانتی متر از آن را به روی لباس نگه دارید. البته دقت کنید که این کار را پس از پرو و اطمینان از سایز بودن لباس انجام دهید. همچنین هنگام اتوکشی درز ها و برش های لباس، پس از اتو بخار از اتو سرد سنگی نیز استفاده کنید تا درز ها به خوبی مسطح و صاف شوند. اگر قصد اتوکشی از روی پارچه را دارید، حتما از یک پارچه پنبه ای محافظ، بین اتو و فوتر استفاده کنید.

برخی از پارچه فوتر به دلیل الیاف پشمی که در بافت آن ها استفاده شده، پس از چندین بار پوشیدن گلوله می شوند و پرز می دهند. برای رفع این مشکل باید پارچه را با ژیلت و یا تیغ به آرامی تمیز کنید تا گلوله های از روی پارچه کنده شوند. نگهداری فوتر سخت نیست و نکات زیادی ندارد اما در ادامه این نکات را یادآوری خواهیم کرد.

پارچه فوتر باید با درجه پایین و متوسط اتوکشی شود. یعنی درجه اتو باید بین ۱ و ۲ باشد. اتوکشی فوتر باید با اتوی بخار انجام گیرد. توجه کنید که حرارت و بخار باعث تغییر شکل پارچه می شود پس باید اتو را به آرامی روی پارچه بگذارید و بردارید. اتوکشی باید به همراهی یک لایه پارچه پنبه ای محافظ انجام شود تا پارچه برق نیافتد.

بهترین پارچه فوتر

پارچه فوتر کشمیر که به نام فوتر اصلی نیز شناخته می شود، در حال حاضر بهترین نوع در بازار است. تمام ویژگی های مثبتی که برای این پارچه ذکر کردیم در نوع کشمیری آن به وضوح قابل تشخیص است. ضمن اینکه کاملاً عایق در برابر سرما است، وزن بسیار سبکی نیز دارد. الیاف آن درخشندگی خاصی دارد و به هیچ وجه پرز نمی شود.

یکی از راه حل هایی که برای تشخیص آن از بی کیفیت معرفی می شود هنگام اتو می باشد. همانطور که گفتیم این ماده درخشندگی خاصی دارد. اما نوع مصنوعی و بی کیفیت آن بسیار براق و درخشنده تر است. هنگام اتو کردن لباس اگر بعد از اتو متوجه شدید که برق روی پارچه می‌افتد، از بی کیفیت بودن پارچه مطمئن شوید. در واقع نوع با کیفیت که از الیاف پشم طبیعی بافته شده است.

 





:: بازدید از این مطلب : 938
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: